Bagi saya adalan tidak relevan kerana jika pendidikan percuma maka cukai pasti akan naik, jadi rasionalnya tiada guna...PTPTN pula masih relevan cuma saya rasa 1% (perkhidmatan) itu perlulah dimansuhkan....
tentang isu ini...
"Malam
semalam sy telah menggulung Rang Undang-Undang Perbekalan (Bajet 2013)
peringkat dasar di Dewan Rakyat. Apa yg sering kali dibangkitkan pihak
Pembangkang adalah agar Kerajaan memberi pendidikan percuma dan
memansuhkan PTPTN. Berikut adalah hujah yg sy bentangkan di Dewan Rakyat
semalam utk menjawab persoalan2 tersebut;
Pengajian tinggi
adalah sebahagian daripada proses pendidikan yang bermula daripada
peringkat rendah dan menengah. Sistem pendidikan negara pada masa ini
mewajibkan pendidikan rendah dan menengah dan Kerajaan membiayai
sepenuhnya kos pendidikan di peringkat tersebut. Manakala, pengajian
tinggi pula adalah bersifat pilihan apabila individu boleh memilih untuk
melanjutkan pengajian ke peringkat lebih tinggi atau memasuki alam
pekerjaan. Ia adalah pelaburan yang boleh meningkatkan keupayaan
seseorang individu untuk bersaing merebut peluang kerjaya dan pendapatan
yang lebih baik.
George Psacharopoulos yang merupakan pakar
daripada Bank Dunia melalui kajian bertajuk “Returns To Investment In
Higher Education : A European Survey” menyatakan keputusan untuk memilih
pengajian tinggi adalah merupakan satu perlaburan kepada individu dan
pulangan yang diperolehi oleh individu hasil daripada pengajian tinggi
juga adalah lebih besar iaitu 10.2% berbanding 7.9% oleh masyarakat.
Justeru, adalah wajar individu membiayai sebahagian perlaburan tersebut
daripada ditanggung keseluruhannya oleh pembayar cukai (orang awam).
Pendidikan percuma anjuran Pembangkang telah memberi isyarat yang salah
dari segi harga pendidikan yang menyebabkan ‘over-education’ kerana
pengguna membuat keputusan yang tidak betul dari segi pelaburan
pendidikan. Kos pengajian tinggi harus dikongsi bersama oleh pembayar
cukai (orang awam) dengan individu kerana pengajian tinggi mempunyai
ciri “quasi public goods”.
Walaupun begitu, di negara kita
ketika ini di peringkat pengajian tinggi, Kerajaan telah memberi subsidi
bagi yuran yang dikenakan kepada pelajar. Umpamanya, kos program
pengajian perubatan di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) sebelum
subsidi adalah sebanyak RM166,000 tetapi pelajar hanya membayar yuran
sebanyak RM9,000 sahaja, yang mana 94.6 peratus telah diberikan subsidi
oleh kerajaan.
Bagi program kejuruteraan pula, kadar yuran
yang sepatutnya adalah RM61,200, manakala yuran yang dibayar oleh
pelajar hanya RM5,600 sahaja iaitu 90 peratus diberi subsidi oleh
kerajaan. Manakala, bagi program farmasi pula kos sebenar adalah dalam
lingkungan RM51,000 dan pelajar hanya perlu membayar yuran sebanyak
RM6,800 sahaja. Malah, yuran yang dikenakan oleh IPTA ini juga tidak
pernah dinaikkan sejak tahun 1990-an lagi. Secara keseuruhannya, lebih
90% pembiayaan IPTA adalah bersumberkan dana awam (cukai).
Pokoknya, falsafah di sebalik pembayaran yuran pengajian tinggi
sebenarnya sebagai tanda penghargaan kepada nilai ilmu dan keilmuan. Ia
sangat penting dalam meletakkan kepentingan dan nilai pengajian tinggi
pada tempatnya. Pembayaran yuran juga membentuk golongan pelajar yang
komited dan bertanggungjawab ke atas pelaburan yang dikeluarkan.
Bagi negara maju di dunia, mereka juga telah mula mengenakan yuran
pengajian di institusi pengajian tinggi awam masing-masing, antaranya
ialah United Kingdom bermula tahun 1998. Namun bagi meringankan beban
pelajar, kerajaan Britain telah memperkenal students loan scheme.
Langkah yang sama juga diikuti oleh beberapa negara Eropah lain seperti
Austria, Perancis, Ireland, Sepanyol, Belgium, Belanda dan lain-lain.
Kadar yuran yang dikenakan juga berbeza mengikut negara dari serendah
50 Euro sehinggalah 1,302 Euro. Begitu juga dengan negara Morocco di
mana Menteri Pengajian Tinggi dalam laman sesawang Morocco World News
pada 23 Julai 2012 telah mengumumkan keputusan kerajaan untuk
menghentikan pengajian tinggi percuma di Morocco.
Sungguhpun
terdapat negara seperti Finland, Denmark dan Norway, yang dikatakan
menawar pendidikan tinggi secara percuma, namun negara-negara ini
mempunyai struktur cukai pendapatan yang paling tinggi di dunia. Kadar
cukai pendapatan individu di negara tersebut adalah antara 6.5 hingga
55.4% dan mereka juga melaksanakan Goods and Services Tax (GST) dan
Value-added Tax (VAT) sekitar 23 hingga 25% yang belum lagi diamalkan di
Malaysia.
Pendapatan perkapita setahun negara-negara tersebut
juga adalah jauh lebih tinggi berbanding Malaysia di mana Finland
mempunyai pendapatan perkapita setahun sebanyak USD48,420, Denmark
sebanyak USD60,390, dan Norway sebanyak USD88,890, manakala pendapatan
perkapita Malaysia hanya USD8,420 sahaja.
Pendapatan per
kapita hasil daripada cukai yang tinggi ini telah digunakan untuk
membiayai pengajian tinggi. Ini menunjukkan bahawa sebenarnya tidak
wujud istilah pendidikan percuma di mana-mana negara di dunia ini kerana
pasti akan ada pihak yang akan membiayainya. Dalam erti kata lain,
pendidikan percuma di Finland, Denmark dan Norway dibiayai oleh dana
awam sepenuhnya melalui kadar cukai yang tinggi tetapi Malaysia dengan
kadar cukai 0-26% masih mampu memberikan subsidi yuran sehingga 95%
kepada lebih 500 ribu orang pelajar IPTA setahun.
Hujah yang
menjadikan Negara Turki sebagai contoh negara yang memberi pendidikan
percuma adalah tidak tepat sama sekali. Turki sebenarnya turut
mengenakan yuran pengajian di peringkat tertiari dan pasca siswazah dan
keadaannya sama seperti Malaysia. Negara Turki hanya menawarkan
pendidikan percuma di peringkat sekolah rendah, sekolah menengah dan
sekolah tinggi dari gred 1 hingga 12 (dari umur 6 - 18 tahun). Gred 1-4
adalah sekolah rendah; gred 5-8 adalah sekolah menengah; dan gred 9-12
adalah sekolah tinggi). Malaysia juga menawarkan pendidikan percuma di
peringkat sekolah rendah dan menengah dari darjah 1 hingga tingkatan 6
atas (dari umur 7-18 tahun) sama seperti Turki.
Pada masa yang
sama, sebahagian besar pelajar Turki terpaksa memohon pinjaman menerusi
Higher Education Credit and Dormitories Institution yang ditubuhkan pada
tahun 1961 dan kadar faedah yang dikenakan adalah berdasarkan Indeks
Harga Pengguna (CPI) yang mengikut kadar inflasi semasa. Kadar purata
CPI untuk 2010 ialah 8.58% dan tahun 2011 ialah 6.46%. Kadar faedah
tambahan sebanyak 2.5% daripada kadar asas CPI akan dikenakan kepada
pelajar yang gagal membuat bayaran dalam tempoh yang ditetapkan.
Sebagai rumusan, pelaksanaan pengajian tinggi percuma akan melibatkan
implikasi-implikasi yang memerlukan pertimbangan rasional agar tindakan
tersebut tidak menjejaskan hala tuju negara dalam mencapai status negara
maju menjelang 2020. Di samping itu, pengajian tinggi percuma tidak
boleh dilaksanakan ke atas IPTS kerana ia adalah entiti perniagaan yang
berasaskan keuntungan.
Situasi ini, akan menyebabkan tumpuan
masyarakat akan beralih kepada IPTA. Manakala kualiti pengajian tinggi
negara juga akan jatuh kerana faktor percuma menghilang nilai sebenar
ilmu dan sikap kebertanggungjawaban pelajar. Sehubungan itu, pada masa
ini, Kerajaan belum bersedia untuk memberi pengajian tinggi percuma
kerana terpaksa mengenakan bebanan cukai yang tinggi terhadap rakyat
negara ini.
Maka di sinilah letaknya kepentingan Perbadanan
Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN). Sebelum penubuhan PTPTN,
Kerajaan hanya mampu menyediakan biasiswa untuk sekitar 26,000 orang
pelajar sahaja setahun. Ini bermaksud, ramai pelajar yang layak ke IPT
tidak mendapat penajaan khususnya dalam kalangan mereka yang miskin dan
berpendapatan sederhana. Namun, pada hari ini, PTPTN telah berjaya
meningkatkan akses kepada pengajian tinggi di mana pada tahun 2011
sahaja, sejumlah 227,209 orang telah berjaya melanjutkan pengajian di
peringkat pengajian tinggi dengan bersumberkan pembiayaan PTPTN.
Kerajaan melihat cadangan untuk memberikan pendidikan percuma dan
menghapuskan PTPTN adalah sebuah lagi janji yang populis tanpa mengkaji
implikasinya. Tindakan pemansuhan PTPTN sebenarnya akan memberi kesan
yang amat besar kepada pelajar dan negara kerana ia akan:
i. menghadkan akses kepada pengajian tinggi dalam kalangan pelajar miskin;
ii. menyebabkan ketiadaan sumber untuk membiayai yuran pengajian pelajar IPTS;
iii. menyebabkan ketiadaan sumber untuk membiayai kos sara hidup
pelajar IPTA/IPTS, di mana bagi pelajar IPTA hanya sekitar 15 - 30 %
pinjaman PTPTN digunakan untuk membayar yuran, manakala 70 - 85 %
digunakan bagi menanggung kos sara hidup. Manakala bagi pelajar IPTS
pula, 70% digunakan untuk yuran dan 30% untuk sara hidup; dan
iv.
merencatkan usaha bagi merealisasikan hasrat untuk menjadikan Malaysia
sebagai pusat pengajian tinggi negara menjelang tahun 2020
Oleh
itu, Kerajaan akan mengekalkan pembiayaan PTPTN. Sehingga 31 Ogos 2012,
PTPTN telah meluluskan pembiayaan pendidikan kepada 2,031,259 orang
pelajar yang layak dengan komitmen sehingga pelajar tamat pengajian
berjumlah RM45.4 bilion. Jumlah ini amat tinggi tetapi ia adalah
pelaburan besar negara untuk manfaat rakyat dan pembangunannya."
0 comments:
Post a Comment